يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 7:48:45 PM

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری از پیگیری رفع تعلیق ایران در نهاد بین المللی کارت سبز حمل و نقل بین المللی خبر داد.
پیگیری رفع تعلیق ایران در "کارت سبز حمل و نقل" برای تسهیل تجارت با اروپا

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری گفت: کمیته ای مرکب از دفتر ترانزیت، بیمه مرکزی و وزارت امور خارجه برای رفع تعلیق در این نهاد بین المللی تشکیل شده است.
هدایتی افزود: براساس خواست معاهده کارت سبز، شرکتی مستقل و غیر دولتی به منظور رفع برای صدور این کارت در کشورمان برای برای فعالان حمل و نقل تشکیل شده است.
بر اساس این معاهده دارندگان این کارت می توانند در کشورهای عضو که به طور عمده اروپایی هستند، اجازه تردد داشته باشد و نیاز به بیمه نامه جداگانه کشورهای مختلف را برطرف می کند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری در ادامه گفت: مسئولان این نهاد از دو سال پیش مواردی را به ایران اعلام کرده بودند که موضوعات اصلی آن حق عضویت نیست و مسئله اصلی، تغییر ساختار ها است. با اجرایی شدن ساختارهای مورد انتظار این نهاد بین المللی، متاسفانه در داخل کشور، این تغییر ساختار ها لحاظ نشد و پس از آن علی رغم تلاش ها برای پیشگیری از این امر، این مجمع، ایران را از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی به طور موقت در معاهده کارت سبز تعلیق کرد.
هدایتی افزود: پس از آن، سازمان حمل و نقل بین المللی و نهادهای مرتبطی مانند وزارت خارجه، سعی کردیم تا به بیمه مرکزی به عنوان متولی این امر کمک کنیم. کمیته ای برای پیگیری موضوع تشکیل شده تا در سریعترین زمان ممکن شرایط همکاری با معاهده کارت سبز به حالت عادی برگردد. همچنین یک دفتر غیر دولتی مستقل برای صدور کارت سبز تشکیل شده و مدارک لازم به دفتر اصلی معاهده در بروکسل ارسال شده و مورد پذیرش آنها قرار گرفته است و خسارات معوق هم پرداخت شده که امیدواریم تا ژوئن سال ۲۰۲۴ شرایط برای خارج شدن ایران از تعلیق در نشست آینده معاهده کارت سبز فراهم شود.

دو ماه پیش، «کنوانسیون نظام بیمه هماهنگ کارت سبز» تعلیق رانندگان ایرانی، از خدمات بیمه حمل و نقل و بیمه شخص ثالث در منطقه اقتصادی اروپا را اعلام کرده بود.

ایران از سال ۱۳۵۶ در معاهده کارت سبز عضویت دارد. مرکز این نهاد در بروکسل است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین